Even iets anders; ons tv-avontuur!
Door Silvie Griekspoor, medewerker Marketing en Communicatie
De kantoortelefoon gaat af. Mijn sales-collega neemt op en al pratend loopt hij door het kantoor. Al snel komt hij met een veel te brede glimlach mijn kantoor binnen. Vol trots vertelt hij me over de aanvraag voor poffertjes en Luikse wafels tijdens een spelshow op RTL 4: Holland - België. Een klus die ons op het lijf geschreven is, in een vrij nieuwe omgeving. Vanuit marketingoogpunt is dit een opdracht waar ik zelf graag bij ben. Onze units staan regelmatig op de meest uitzonderlijke locaties, zoals New York, Shanghai en Oman. Maar ook dicht bij huis maken we vaak uitzonderlijke opdrachten mee, zoals deze klus.
Anderhalve week na het telefoontje is het al tijd voor de opnames. De studio’s van Aalsmeer zijn voor mij als onervaren tv-marketeer een ervaring op zich. In het gebouw bevindt zich een casino, een uitgaansgelegenheid, restaurants en zelfs een bioscoop. Vol trots zie ik het bordje ‘Artiesteningang’ voor ons staan. Mocht ik nooit een BN’er worden, heb ik toch één keer een artiesteningang gebruikt.
Een Tv-studio is geen plek waar wij als bedrijf vaak komen. Vanaf de bank weet je niet wat voor operatie zich achter de schermen afspeelt. Deze show speelt zich af in een enorme loods, waarin een Nederlands/Belgisch decor staat. Achter het decor staan nog twee enorme vrachtwagens verstopt, die ze gebruiken voor de regie. Als je dat nog nooit gezien hebt, is dat toch een vreemd gezicht.
Nog geen half uur na binnenkomst staan onze authentieke cateringunits klaar voor de generale repetitie. Slechts één van de twee concepten zal per aflevering zijn intrede maken. Elke aflevering strijdt team Holland tegen team België. Gaat de winst naar de Belgen, trakteren we het team op verse Luikse wafels. Winnen (zoals gewoonlijk) de Nederlanders? Dan zijn het poffertjes die we uitdelen aan het Hollandse team.
De tijd tussen de generale repetitie en ons daadwerkelijke ‘optreden’ staat voornamelijk in het teken van wachten. In de visagie-ruimte kijken we mee naar de hilarische en hysterische spelshow. Met Gerard Joling, Katja Schuurman en Ruben Nicolai is het een drukte van jewelste. Elke vraag mondt uit in een grap, gevolgd door een lachpartij van minimaal vijf minuten. Je begrijpt wat dit betekent voor opname- en wachttijd. Maar dat is tv.
Terwijl de show nog volop bezig is, zoeken mijn collega en ik een plekje om onze meegebrachte salade op te eten. Meerdere mensen lopen langs, kijken ons enigszins vreemd aan en wensen ons smakelijk eten. Aan het eind van de maaltijd verklaard een vriendelijke dame de eerdere vreemde gezichten. Ze vertelt over de bedrijfskantine en de heerlijke maaltijd die ze daar serveerden: biefstuk met friet. Lichtelijk teleurgesteld in onze simpele salade kijken mijn collega en ik elkaar lachend aan. Ook dit kan alleen in televisieland.
Het hele opnameproces herhaalt zich vier keer. Elke show wachten we vol spanning op het finalespel. Pas bij de allerlaatste vraag van het programma is bekend welk concept zijn moment of fame beleeft. En de spanning is ook bij de te producent zien. Waar dat bij de producent door de nauwkeurige timing komt, had dat bij ons een compleet andere reden. Winst van team België betekend namelijk een ontmoeting met een knappe verschijning: teamcaptain Louis Talpe, ook wel bekend als Mega Toby!
Elke opname was een feestelijk event op zich, waar je enorm veel energie en waardering van krijgt. En nu zit er niks anders op dan kijken naar het eindresultaat. Onze prachtige concepten, vier zaterdagen te zien op televisie. Dat ons werk maar smakelijke zendtijd mag opleveren!